Restauracja w socjal mediach



Z uwagi na rosnącą konkurencję na rynku polskiej gastronomii prowadzenie mediów społecznościowych restauracji to w dzisiejszych czasach konieczność. Dzięki ich lawinowo rosnącej popularności, odgrywają one coraz większą rolę w działaniach marketingowych. Aby promować markę najczęściej stosuje się reklamy w najbardziej znanych portalach takich jak Facebook lub Instagram. Daje to niezwykle szerokie spektrum możliwości marketingowych, które wykorzystane w odpowiedni sposób pomogą Ci w szybkim tempie poszerzyć grono lojalnych gości restauracji.

Marketing społecznościowy (ang. social media marketing) to według definicji zjawisko polegające na zdobywaniu uwagi odbiorcy w Internecie za pomocą serwisów społecznościowych. Budowanie bliskiej więzi między konsumentami a marką oraz podtrzymanie relacji z nimi w czasie rzeczywistym. Efektywna promocja oferty pozwala wykorzystać naturalne relacje towarzyskie do realizacji celów biznesowych firmy.


FACEBOOK

Facebook to najpopularniejszy portal społecznościowy, zdecydowany lider wśród tych serwisów i właśnie ze względu na to, to na nim powinieneś skupić największą część swoich działań. Głównym działaniem z zakresu social marketingu na Facebooku, jest stworzenie i zarządzanie fanpage (stroną restauracji). W ramach aktywności, na profilu zamieszcza się zdjęcia, filmy lub wiadomości tekstowe.
Stwórz fanpage
Jeśli zatem chcesz być zauważony w sieci, to posiadanie aktywnego profilu restauracji na Facebooku jest obowiązkiem. Sam profil, nie pozwoli jednak osiągnąć Ci zamierzonego celu. Trzeba jeszcze tym profilem odpowiednio zarządzać.
Określ grupę docelową oraz cel
Zanim jednak przystąpisz do zarządzania profilem musisz odpowiednio zaplanować kto jest Twoim odbiorcą oraz kim są Twoi goście. Powinieneś zadać sobie pytanie co charakteryzuje Twoich klientów? Jakie są ich wymagania? Czy są to w większości kobiety czy może mężczyźni? W jakim są wieku? Pracują czy raczej może się uczą?
Kolejno ustal co chcesz osiągnąć, co jest Twoim głównym celem. Musisz również rozróżnić dwie kwestie: cele dotyczące samych działań w social mediach oraz to jak realizacja tych celów pomoże Twojemu biznesowi.
Określ content
Jeśli ustaliłeś już swoją grupę docelową oraz cel pora na wybór formy treści. Obecnie w gastronomii najlepiej sprawdza się budowanie marketingu w social mediach na bazie czterech podstawowych typach contentu :nasi ludzie-daj możliwość klientowi poznać załogę restauracji, nasze produkty-pokaż swoje potrawy dzięki czemu klient zobaczy co czeka go po przyjściu do restauracji, atmosfera-pokaż jaka jest specyfika Twojego lokalu i trzymaj się postów w tej konwencji oraz aktualna sytuacja w lokalu -zaciekaw klienta i pokaż co dzieje się w Twoim lokalu np. jak powstają dania z Twojej karty. Budując strategię warto pomyśleć czym chcielibyśmy wyróżniać się na tle konkurencji. Pokaż to co unikatowe tworząc własną historię.
Bądź aktywny
Bądź aktywny tzn. nie ograniczaj się do uzupełnienia podstawowych danych na temat lokalizacji, godzin otwarcia, menu i wstawienia kilku zdjęć. Generuj ruch na swoim profilu.
Pamiętaj, że nikt nie lubi nudy więc regularnie zamieszczaj ciekawe posty, dzięki czemu Twoi klienci będą mogli dowiedzieć się o nowościach, jakie dla nich przygotowujesz. Średnia żywotność posta na Facebooku to zaledwie około 4 godziny.
Warto jest przy tym wszystkim zadbać o różnorodność, w końcu masz do wyboru kilka typów postów: zdjęcia, tekst, video czy relacja live. Facebook zmiennie faworyzuje różne rodzaje publikowanych treści, dlatego bądź na bieżąco z newsami, ale też monitoruj statystyki i dane dotyczące zasięgów różnych treści, które publikujesz.
Twórz wydarzenia
Twórz oraz informuj swoich gości o wszystkich planowanych wydarzeniach w lokalu. Sezonowa zmiana karty menu, nadchodzące święta czy odwiedziny znanego szefa kuchni w Twoim lokalu to tylko kilka przykładów wydarzeń, które możemy znaleźć w sieci. Im więcej ludzi dowie się o planowanym wydarzeniu tym większe szanse na więcej gości. Jak wiadomo na wszelkie imprezy chodzi się z grupką znajomych, dlatego zyskujesz na prawdę duży rozgłos małym kosztem. Po każdym wydarzeniu staraj się tworzyć fotorelacje, to świetny sposób, aby pokazać klientom co działo się w Twoim lokalu i sposób, aby zachęcić ich do udziału w kolejnych wydarzeniach. Dodatkowo oznaczając osoby, które wzięły udział w imprezie sprawiasz, że post dotrze do większego grona odbiorców.
Zadbaj o jakość
Pamiętaj, że spora część ludzi ‘’kupuje oczami’’ dlatego wygląd serwowanej potrawy ma tak ogromne znaczenie. Warto więc zadbać by zdjęcia zamieszczane na fanpage zachęcały a nie odstraszały klientów. Pamiętaj, że nawet najlepiej podane finezyjne danie może zostać zepsute przez ciemne nieodpowiednio wykonane zdjęcie. Zadbaj więc o warunki w jakich zostanie wykonane.

Zaplanuj swoje działania
Tutaj przechodzimy do tematu planowania postów w czasie. Zaplanuj co i kiedy będziesz publikować, weź pod uwagę wszystkie nadchodzące wydarzenia. Ustal jakiego rodzaju treści będziesz udostępniać, jaki format treści wybierzesz: zdjęcia, filmy, linki oraz skąd weźmiesz materiały do tych postów. Jaka będzie częstotliwość publikowania oraz jakie będą godziny publikacji. Postaraj się zaplanować swoje działania na kilka miesięcy w przód.
Pomocne aplikacje
Niektóre narzędzia, mogą zdecydowanie ułatwić pracę w social mediach. Już darmowe wersje narzędzi umożliwiają zaplanowanie publikacji postów w określonych odstępach czasowych. Specjalna aplikacja pozwoli Ci na dokładniejszą kontrolę nad planowanymi postami. Możesz w nich stworzyć harmonogram publikacji na Facebooku. Działający algorytm wskaże Ci jaki jest optymalny czas publikacji w Twoich kanałach społecznościowych.
Wśród narzędzi znajdziesz również takie które pomogą Ci w edycji lub tworzeniu grafik, dostarczą informacji odnośnie statystyk profili, czy pomogą zarządzać wieloma kontami społecznościowymi jednocześnie.
Promowanie
Niestety algorytmy Facebooka nie są łaskawe Twój post po opublikowaniu dociera zaledwie do kilku procent Twoich fanów (kilkanaście procent to już całkiem niezły wynik). Kluczową definicją jest tu zasięg, czyli liczba osób, na ekranach których wyświetlił się Twój post. Zasięgi postów na Facebooku dzielą się na: organiczny- jest to liczba wyświetleń strony oraz jej treści bez dodatkowych działań promocyjnych oraz zasięg płatny - liczba wyświetleń strony oraz jej treści, które są efektem płatnych działań. Dodatkowo zasięg organiczny dzieli się na wirusowy, czyli taki który jest wynikiem aktywności innych użytkowników oraz niewirusowy który jest spowodowany tylko Twoimi działaniami. Zatem dopiero, gdy Twoja społeczność zaczyna reagować na post, może on trafić do większej ilości osób. Natomiast aby samemu zwiększyć jego zasięg możesz zainwestować w jego promocję. Pamiętaj jednak, gdy decydujesz się już na promowanie konkretnego postu, aby był on przemyślany.
Twórz konkursy
Nie zapomnij o konkursach, które angażują klientów. Warto zapamiętać, że na Facebooku największą popularnością cieszą się konkursy o prostej formie, w których do wygrania będzie np. lunch. Pytanie konkursowe może dotyczyć życia Twojej restauracji, natomiast powinno być na tyle proste, aby odpowiedzi udzieliło możliwie jak najwięcej osób. Ludzie oznaczając się w postach sami poszerzają grupę, do której dociera Twój post. W efekcie niskim nakładem pracy możemy uzyskać dobry efekt.
Zadbaj o opinię
Facebook to nie tylko zdjęcia i posty, może on posłużyć jako idealne źródło opinii o Twoim lokalu. Nie bądź jednak maszyną i pamiętaj, że po drugiej stronie ekranu siedzą żywi ludzie i potencjalni goście. Traktuj ich z szacunkiem i reaguj na bieżąco na zamieszczane pozytywne lub negatywne opinie. Dziękuj za miłe opinie natomiast spróbuj ustosunkować się również do tych negatywnych. Nie zostawiaj odpowiedzi bez komentarza! Pamiętaj, że nawet w najlepszych restauracjach zdarzają się skargi, dlatego stale powinieneś to kontrolować.
Wyciągaj wnioski z raportów
Dodatkowo Facebook ma opcję analizy raportów z aktywności. Pozwala to sprawdzić kim są fani Twojej restauracji, jakie posty cieszą się największą popularnością oraz w jakich godzinach docierają one do największej rzeszy fanów. Wykorzystaj te dane by lepiej zarządzać swoim fanpage.
Firma zewnętrzna
Skuteczne prowadzenie fanpage restauracji dla niektórych może być wyzwaniem. Wymaga na pewno zaangażowania, pomysłowości oraz poświęconego czasu. Kreatywne podejście jest tutaj niezbędne, dlatego jeśli nie do końca czujesz się w tym dobry lub Twoje działania nie przynoszą efektów może warto zastanowić się nad usługami firmy zewnętrznej która kompleksowo zajmie się Twoim fanpage lub pomoże przy budowaniu strategii marketingowej.
Szkolenia restauracja w sieci
Obecnie na rynku pojawiło się sporo szkoleń dotyczących prowadzenia restauracji. Jeśli chcesz zatem dowiedzieć się czegoś więcej na temat strategii komunikacji, algorytmów Facebooka czy promowania postów w sieci możesz śmiało rozejrzeć się za takiego typu wydarzeniami. Będzie to dodatkowa okazja, aby wymienić się doświadczeniami, uwagami i pomysłami z osobami z branży.
Pamiętaj, że media społecznościowe to nie tylko Facebook. Choć jest on obecnie najbardziej popularne to nie jedyny. Zaprezentowanie oferty w kilku kanałach jednocześnie pozwoli Ci zwiększyć liczbę klientów, do których ona dotrze. Na swoich profilach możesz zamieszczać odnośniki do pozostałych kont na innych portalach społecznościowych. Pozwoli to Twoim odbiorcom na wybór najbardziej wygodnego dla nich sposobu zapoznania się z Twoją ofertą. Pamiętaj, że wszystkie te portale łączy jedna obowiązkowa wspólna zasada – publikuj regularnie! Większość mediów społecznościowych jest darmowa, ale pamiętaj, że sponsorowane posty są częściej wyświetlane i mają większy zasięg.
Pamiętaj jednak by przy tym wszystkim nie stracić rachuby czasu i nie zaniedbać innych obowiązków. Internet, a przede wszystkim media społecznościowe to jeden z największych „złodziei czasu”.